Sorry, deze activiteit is niet meer beschikbaar

De Filmclub #61 -

De Filmclub is er voor filmmakers en filmliefhebbers. Elke avond heeft een ander thema, met een wisselend aantal gasten. In een informele setting worden deze gasten uitgehoord over hun vak door presentator René Duursma en de bezoekers. Te gast is Ella van der Woude.

Ella van der Woude is een bekroonde Zwitsers-Nederlandse filmcomponiste. Ze schreef de soundtracks voor onder andere Halfdan Ullman Tøndels drama Armand (2024), Halina Reijns psychologische thriller Instinct (2019) en Ena Sendijarevićs roadmovie Take Me Somewhere Nice (2019).

In 2022 mocht Ella als eerste vrouwelijke filmcomponist een Go…

De Filmclub is er voor filmmakers en filmliefhebbers. Elke avond heeft een ander thema, met een wisselend aantal gasten. In een informele setting worden deze gasten uitgehoord over hun vak door presentator René Duursma en de bezoekers. Te gast is Ella van der Woude.

Ella van der Woude is een bekroonde Zwitsers-Nederlandse filmcomponiste. Ze schreef de soundtracks voor onder andere Halfdan Ullman Tøndels drama Armand (2024), Halina Reijns psychologische thriller Instinct (2019) en Ena Sendijarevićs roadmovie Take Me Somewhere Nice (2019).

In 2022 mocht Ella als eerste vrouwelijke filmcomponist een Gouden Kalf in ontvangst nemen voor Nico van den Brinks horrorfilm Moloch (2022). De muziek die ze schreef voor Armand won in 2024 de Prix de la meilleure création sonore in Cannes, in samenwerking met geluidsontwerper Mats Lid Støten. In datzelfde jaar schreef Ella de soundtrack voor Above The Dust met collega-componist Juho Nurmela, de nieuwste film van de legendarische Chinese regisseur Wang Xiaoshuai.

Ella is een klassiek geschoolde pianiste wiens solowerken de grenzen van pop en experimentele muziek doorkruisen. Naast haar achtergrond in film is Ella een begaafd zangeres, songwriter en multi-instrumentaliste. Haar leidende principes als filmcomponist komen voort uit een intuïtief proces waarbij het verkennen van geluiden de basis vormt.

“Ik ben altijd op zoek naar een specifieke klank, een instrument of kleurpalet. Uiteindelijk draait de film om een soortgelijke identiteit. De zoektocht naar klank is voor mij bijna belangrijker dan de compositie zelf. De composities ontstaan vanuit de instrumenten die ik kies voor de film en het kleurpalet dat ik creëer voor een bepaalde sfeer. Het is meer een klankonderzoek, waarbij de composities hun plek vinden door het zoeken naar de juiste toon en klank.”

René Duursma gaat met Ella in gesprek, ze presenteert haar werk en praat over Armand, een film die nu in de bioscopen draait.

Mis niets uit Groningen

Maandelijks de leukste tips voor Groningen in je inbox? Schrijf je hieronder in voor de Groningen nieuwsbrief