Wabi Sabi Theater i.s.m. Het Houten Huis - TERECHT (12+)
"Luister naar wat ik te zeggen heb. Wil je wel luisteren naar wat ik te zeggen heb? Wil je wel luisteren, ben je wel echt geïnteresseerd om naar mij te luisteren? of Wil jij gewoon je systeem invullen met de oordelen die je over mij hebt, over mijn afkomst of over mijn persoon, of over wat ik heb gedaan in het leven?" (quote uit interview ex-gedetineerde)
In een kerk bevindt zich een absurde rechtbank. Hier worstelen rechters, verdachten, slachtoffers en experts om hun menselijkheid te behouden. Rituelen en regels moeten orde scheppen in de chaos. Ondertussen ziet het publiek het onderscheid tussen de betrokkenen steeds verder vervagen. TERECHT is een eigenzinnige mix van dans…
"Luister naar wat ik te zeggen heb. Wil je wel luisteren naar wat ik te zeggen heb? Wil je wel luisteren, ben je wel echt geïnteresseerd om naar mij te luisteren? of Wil jij gewoon je systeem invullen met de oordelen die je over mij hebt, over mijn afkomst of over mijn persoon, of over wat ik heb gedaan in het leven?" (quote uit interview ex-gedetineerde)
In een kerk bevindt zich een absurde rechtbank. Hier worstelen rechters, verdachten, slachtoffers en experts om hun menselijkheid te behouden. Rituelen en regels moeten orde scheppen in de chaos. Ondertussen ziet het publiek het onderscheid tussen de betrokkenen steeds verder vervagen. TERECHT is een eigenzinnige mix van dans, livemuziek en tekst. Een voorstelling gebaseerd op moedige, tragische en hoopgevende verhalen van mensen die zoeken naar een manier om wat kapot is, nieuwe waarde te geven. Theatermaker Maarten Smit van Wabi Sabi Theater interviewde hiervoor verschillende mensen (van daders tot gevangenisdirecteur) over ons strafrechtssysteem. Hij vroeg hen naar de impact van proces, straf, detentie en de terugkeer in de samenleving. TERECHT is een wervelende weergave van zijn bevindingen.
In de pers “Amber Veltman en Juersson Hermanus beschikken over het bewonderenswaardige vermogen om moeiteloos hun golvende, bruisende dansen te combineren met het helder uitspreken van hun teksten. Terwijl Martin Frank acteren combineert met gitaar spelen en speelse percussie, in dit geval veelal met de voorzittershamer van de rechtbank. Het decor, van hoge kubussen, intrigeert dankzij verborgen luikjes en doorgangen.” - NRC ★★★★
“Toneelmaker Maarten Smit is niet over een nacht ijs gegaan in deze voorstelling. Dat proef je van begin tot eind in zijn verhaal, de vorm, de sfeer, de betekenis waarin een ieder zijn gezicht, zijn waarde en zijn menselijkheid behoudt. En de spelers? Die weten waarom ze op dit podium staan. Deze voorstelling verdient volle zalen en dat beamen de jongeren in het publiek met gretig applaus!” - Friesch Dagblad