Classics: Der amerikanische Freund
Vóór Paris, Texas bleek Wenders’ fascinatie met Amerika al in zijn verfilming van Patricia Highsmiths thriller Ripley's Game: een hommage aan de Amerikaanse gangsterfilm, met Dennis Hopper als de mysterieuze titelfiguur.
Vóór Paris, Texas bleek Wenders’ fascinatie met Amerika al in zijn verfilming van Patricia Highsmiths thriller Ripley's Game: een hommage aan de Amerikaanse gangsterfilm, met Dennis Hopper als de mysterieuze titelfiguur.
Wenders’ adaptatie leverde een wonderlijke film op, met amusante gastrollen voor Wenders’ idolen, de Amerikaanse filmmakers Nicholas Ray en Sam Fuller, en de Franse regisseur Jean Eustache. Bruno Ganz en Dennis Hopper zetten memorabele prestaties neer in deze filosofisch getinte vertelling over integriteit en misdaad.
Ganz is de door leukemie getroffen lijstenmaker Jonathan Zimmermann, wiens dodelijke ziekte door de mysterieuze Amerikaan Ripley (Hopper), een kunstzwendelaar, wordt ingezet. De spanning stijgt als Zimmermann in zijn rol van huurmoordenaar kruipt – met een onvergetelijk spannende treinreis richting München tot gevolg.
Der amerikanische Freu…
Vóór Paris, Texas bleek Wenders’ fascinatie met Amerika al in zijn verfilming van Patricia Highsmiths thriller Ripley's Game: een hommage aan de Amerikaanse gangsterfilm, met Dennis Hopper als de mysterieuze titelfiguur.
Wenders’ adaptatie leverde een wonderlijke film op, met amusante gastrollen voor Wenders’ idolen, de Amerikaanse filmmakers Nicholas Ray en Sam Fuller, en de Franse regisseur Jean Eustache. Bruno Ganz en Dennis Hopper zetten memorabele prestaties neer in deze filosofisch getinte vertelling over integriteit en misdaad.
Ganz is de door leukemie getroffen lijstenmaker Jonathan Zimmermann, wiens dodelijke ziekte door de mysterieuze Amerikaan Ripley (Hopper), een kunstzwendelaar, wordt ingezet. De spanning stijgt als Zimmermann in zijn rol van huurmoordenaar kruipt – met een onvergetelijk spannende treinreis richting München tot gevolg.
Der amerikanische Freund geld nog altijd als een van de hoogtepunten uit Wenders” oeuvre; de film werd onder meer genomineerd voor de Gouden Palm en de César en won de Duitse Film Prijs. Robby Müller, terugblikkend: “Ik dacht toen, daar krijgt Wim Wenders een prijs voor. Hoewel ik de film goed vind, heeft hij nooit de bekendheid gekregen van Paris, Texas. Toen ik hem later terugzag, dacht ik: een hoop beelden lijken op het werk van de Belgische graficus en pop art-kunstenaar Guy Peellaert, maar dat was niet bewust.”
Bron: EYE
Let op: Duits, Engels, Frans gesproken, Engels ondertiteld
Prijzen
- € 12,00