
Borstelfabriek Fa. Kuik
De tekst op de gevelstenen laat geen twijfel: in deze fabriek werden vroeger borstels gefabriceerd.
Neem alvast een kijkje
-
Bekijk alle media
-
-
Het bedrijf van Kuik werd opgericht in 1845, maar het fabrieksgebouw dateert van 1910. Er werden niet alleen borstels gemaakt, maar ook kwasten, straatbezems en klompen. In de loop van de tijd ontwikkelde de borstelfabriek zich steeds meer tot een groothandel. In 1985 zijn de broeders Kuik gestopt met de borstelfabriek. Het pand is niet toegankelijk voor publiek.
In de buurt
-
K&J Wilkensbrug
K&J WilkensbrugVeendam
OPHAALBRUG over het Oosterdiep, die toegang verleent tot de voormalige houthandel K. en J. Wilkens.ArchitectuurArchitectuur
-
Turfcentrale Veendam
Turfcentrale VeendamVeendam
De Turfcentrale uit 1901, aan de Molenstreek in Veendam is een voormalige electriciteitscentrale. Tot na de tweede wereldoorlog werd hier op turf gestookt. Sind 2010 krijgt dit sfeervolle gebouw een tweede leven als broedplaats voor de kunstArchitectuurArchitectuur
-
Gemeentehuis Veendam
Gemeentehuis VeendamVeendam
Het oudste gedeelte van het gemeentehuis in Veendam is gebouwd in 1878. In 1913 is het pand ingrijpend verbouwd en vergroot aan de hand van een ontwerp van architect J. Stuivinga uit Zeist.ArchitectuurArchitectuur
-
Steenhouwerij H. Prummel
Steenhouwerij H. PrummelWildervank
Oorspronkelijk werd de Steenhouwerij in 1897 gebouwd als een stoomzuivelfabriek. In 1915 werd de schoorsteen erbij gebouwd. Toen de zuivelfabriek in 1923 failliet ging werd het pand overgenomen door H. Prummel.ArchitectuurArchitectuur
-
Stationsgebouw NOLS Veendam
Stationsgebouw NOLS VeendamVeendam
Tussen 1901 en 1910 legde de Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS) een spoorlijn aan van Zwolle naar Delfzijl. De spoorlijn had zijtakken naar Almelo, Coevorden, Assen en Laarwald in Duitsland.ArchitectuurArchitectuur
-
Postkantoor Veendam
Postkantoor VeendamVeendam
Het postkantoor van Veendam werd tussen 1901 en 1903 gebouwd door rijksbouwmeester Cornelis Hendrik Peters (1847-1932). De stijl werd door Peters voor meerdere postkantoren gebruikt en wordt ook wel de 'postkantorengotiek' genoemd.ArchitectuurArchitectuur
-
Schakelstation
SchakelstationNieuwe Pekela
Dit Schakelstation is ontworpen in 1936 door Ingenieur. J.H. Timmer in opdracht van het Provinciaal Electriciteitsbedrijf te Groningen. Aannemer bij de bouw was R. Bloem uit Wildervank.ArchitectuurArchitectuur
-
Nooitgedacht Houtzagerij
Nooitgedacht HoutzagerijNieuwe Pekela
De houtzagerij werd opgetrokken omstreeks 1888 in hout en rode baksteen (Ambachtelijk-traditionele stijl).ArchitectuurArchitectuur
-
Voormalig St. Bonifatius School
Voormalig St. Bonifatius SchoolNieuwe Pekela
Rooms-Katholiek Schoolgebouw, genaamd St. Bonifatiusschool, gebouwd in 1931 in opdracht van het R.K. kerkbestuur van de Heilige Bonifacius.ArchitectuurArchitectuur, Monument
-
Voormalige marechausseekazerne Nieuwe Pekela
Voormalige marechausseekazerne Nieuwe PekelaNieuwe Pekela
Marechausseekazerne met aangebouwde schuren op U-vormige plattegrond ontworpen in 1936 door gemeente-architect J. Tuinhof in een regionale variant van de Amsterdamse Schoolstijl.ArchitectuurArchitectuur
-
Sluiswachterwoning met schutsluis
Sluiswachterwoning met schutsluisNieuwe Pekela
Dankzij de schutsluis in het Pekelerhoofddiep konden boten door het diep varen, ondanks het verschil in hoogte van het water. In 1898 werd bij de schutsluis een woning gebouwd voor de sluiswachter.ArchitectuurArchitectuur
-
Voormalig gemeentehuis Nieuwe Pekela
Voormalig gemeentehuis Nieuwe PekelaNieuwe Pekela
In 1938 werd begonnen met de bouw van een nieuw gemeentehuis in Nieuwe Pekela. Het ontwerp, een typisch voorbeeld van Interbellum-architectuur, werd gemaakt door gemeentearchitect J. Tuinhof.ArchitectuurArchitectuur
-
Boerderijen Meeden
Boerderijen MeedenMeeden
Het dorp Meeden is gebouwd op een zandrug op de grens tussen de Veenkoloniën en het Oldambt. De ligging van het dorp was erg gunstig: vlakbij de kanalen van de veenkoloniën en aan de Oude Heerweg (van Groningen naar Münster).ArchitectuurArchitectuur
-
Sluiswachterswoning
SluiswachterswoningKiel-Windeweer
Oorspronkelijk was het Kielsterdiep (een zijkanaal van het Winschoterdiep) de belangrijkste transportroute van en naar Kiel-Windeweer.ArchitectuurArchitectuur
-
Postkantoor Oude Pekela
Postkantoor Oude PekelaOude Pekela
Als rijksbouwmeester ontwierp Cornelis Hendrik Peters (1847-1932) tientallen postkantoren, waaronder die in Amsterdam en aan de Groningse Munnekeholm. Ook dit gebouw aan de Feiko Clockstraat in Oude Pekela, is van zijn hand (1898).ArchitectuurArchitectuur