
Zienema: The Handmaiden
Wat ben je bereid op te offeren voor de vrijheid? Voor de dief Sook-hee betekent vrijheid samenwerken met een oplichter om hem te helpen een Japanse erfgename te verleiden. Voor de oplichter ‘graaf Fujiwara’ betekent het trouwen met een rijke vrouw en haar wegstoppen in een gesticht. Wat de Japanse erfgename Hideko betreft, die door haar oom in afzondering is grootgebracht, betekent vrijheid ontsnappen, op welke manier dan ook.
In het adaptatieproces van het originele boek (The Fingersmith) naar het …
Wat ben je bereid op te offeren voor de vrijheid? Voor de dief Sook-hee betekent vrijheid samenwerken met een oplichter om hem te helpen een Japanse erfgename te verleiden. Voor de oplichter ‘graaf Fujiwara’ betekent het trouwen met een rijke vrouw en haar wegstoppen in een gesticht. Wat de Japanse erfgename Hideko betreft, die door haar oom in afzondering is grootgebracht, betekent vrijheid ontsnappen, op welke manier dan ook.
In het adaptatieproces van het originele boek (The Fingersmith) naar het grote scherm verplaatste Park Chan-wook het verhaal van het Victoriaanse Engeland naar het door Japan bezette Korea. Hier spelen de typische machtsspelletjes en wraakplannen van Park zich af tussen bezet en bezetter, oom en nicht, man en vrouw, erfgename en bediende. Dit is niet de eerste keer dat Park een verhaal vertelt over een geïsoleerd meisje dat de relatie tussen prooi en jager omkeert (zie: Stoker, 2013) of over dubieuze personages met moreel donkergrijze beweegredenen (zie: Lady Vengeance, 2005. Zie eigenlijk het hele oeuvre van Park). De kracht van Park als regisseur is de manier waarop hij een soort voyeuristische narratieve spanning creëert, terwijl hij macht verschuift over de assen van klasse, gender en in dit geval kolonialisme. Uiteindelijk is de vraag van The Handmaiden niet wat je bereid bent op te offeren voor vrijheid. Het is hoe die vrijheid eruit zou moeten zien om het de opoffering waard te maken.
Marieke
Wanneer
- Dinsdag 23 september 2025 20.30 - 23.00 uur