
Het Zuidelijk Toneel - F*CK LOLITA
Hoe ontdekt een jonge vrouw haar seksualiteit? En wie mag daarover vertellen? Regisseur Silke van Kamp heeft een fascinatie voor Nabokovs schandaalroman Lolita uit 1955, waarin een jonge vrouw haar ontdekkingstocht naar seksuele fantasieën en hunkeren wordt ontnomen. Decennialang is Lolita neergezet als geromantiseerd lustobject en verschenen er talloze versies van haar verhaal. Na 70 jaar keert Silke Nabokovs literaire klassieker radicaal binnenstebuiten en geeft in FCK LOLITA* het verhaal opnieuw vorm vanuit het vrouwelijke perspectief. Lolita stapt uit de kooi van lustobject en claimt haar verhaal en lichaam terug. Niet als slachtoffer van misbruik, maar als iemand die zich los vecht uit de greep van het mannelijke perspectief.
Met tekst van Annet Bremen (nominatie Toneelschrijfprijs 2023) ontstaat er in F*CK LOLITA een grillig, zinnig, en complex duet tussen Lolita en Humbert Humbert. Lolita claimt haar kunstwerk terug: over zichzelf, als zichzelf.…
Hoe ontdekt een jonge vrouw haar seksualiteit? En wie mag daarover vertellen? Regisseur Silke van Kamp heeft een fascinatie voor Nabokovs schandaalroman Lolita uit 1955, waarin een jonge vrouw haar ontdekkingstocht naar seksuele fantasieën en hunkeren wordt ontnomen. Decennialang is Lolita neergezet als geromantiseerd lustobject en verschenen er talloze versies van haar verhaal. Na 70 jaar keert Silke Nabokovs literaire klassieker radicaal binnenstebuiten en geeft in FCK LOLITA* het verhaal opnieuw vorm vanuit het vrouwelijke perspectief. Lolita stapt uit de kooi van lustobject en claimt haar verhaal en lichaam terug. Niet als slachtoffer van misbruik, maar als iemand die zich los vecht uit de greep van het mannelijke perspectief.
Met tekst van Annet Bremen (nominatie Toneelschrijfprijs 2023) ontstaat er in F*CK LOLITA een grillig, zinnig, en complex duet tussen Lolita en Humbert Humbert. Lolita claimt haar kunstwerk terug: over zichzelf, als zichzelf.
Over de maker Silke van Kamp is theater- en filmregisseur. Die dubbele vaardigheid maakt haar werk rijk. In 2019 werd ze genomineerd voor de BNG-Bank theaterprijs met haar afstudeervoorstelling Chimo Zei Lila. Haar werk typeert zich door zijn gelaagdheid, de rauwe rand, humor en een affiniteit met de beeldende kunsten. Ze zoekt graag naar inspiratie in de duistere hoekjes van de maatschappij waar we verstoppen wat moeilijk ligt of bedreigend is. Door een breed gedragen idee, een aanname of de norm vanuit een ander perspectief te belichten, geeft ze het een nieuwe waarde mee.
In de pers “Fantastische theatervoorstelling! Een scherpe, krachtige monoloog waarin de twaalfjarige Dolores (Lolita) vertolkt wordt door een weergaloze Keja Klaasje Kwestro.” ★★★★★ (link: https://www.nrc.nl/nieuws/2025/04/27/eindelijk-komt-lolita-zelf-aan-het-woord-a4891278 text: NRC)
“Een daverende eenvrouwssymfonie; een complex portret van een vrouw die haar verhaal terugclaimt. Even grappig als vernietigend.” ★★★★★ (link: https://www.volkskrant.nl/theater/f-ck-lolita-is-een-slimme-en-originele-toneelbewerking-die-talloze-verkrachtingsmythen-ontkracht~b6bdbb41/ text: de Volkskrant)
“Lolita eist in fenomenaal theater haar stem op. Keja Klaasje Kwestro is geweldig als Lolita en dwingt aandacht af met haar vaak grappige, maar vooral gelaagde spel.” - Theaterkrant
Wanneer
- Vrijdag 16 mei 2025 om 20.00 uur Koop tickets