De Filmclub #62 -
De Filmclub is er voor filmmakers en filmliefhebbers. Elke avond heeft een ander thema, met een wisselend aantal gasten. In een informele setting worden deze gasten uitgehoord over hun vak door presentator René Duursma en de bezoekers.
Te gast deze editie is Joren Molter, Nederlandse filmregisseur vooral bekend van zijn speelfilm Zomervacht. Na zijn afstuderen aan de Nederlandse Filmacademie kreeg zijn afstudeerfilm Greetings from Kropsdaminternationale erkenning. De film werd vertoond op 54 festivals, waaronder Clermont-Ferrand, Busan en Palm Springs, en won 13 prijzen, waaronder de Publieksprijs op het Warsaw International Film Festival.
In 2016 werd Joren geselecteerd als eerste Nederlandse regisseur door European Film Promotion voor “Future Frames: Ten New Directors to Follow” op het Karlovy Vary Film Festival. Zijn televisiefilm Dòstwerd via Amazon gedistribueerd en werd vertaald in 27 talen.
In 2022 maakte…
De Filmclub is er voor filmmakers en filmliefhebbers. Elke avond heeft een ander thema, met een wisselend aantal gasten. In een informele setting worden deze gasten uitgehoord over hun vak door presentator René Duursma en de bezoekers.
Te gast deze editie is Joren Molter, Nederlandse filmregisseur vooral bekend van zijn speelfilm Zomervacht. Na zijn afstuderen aan de Nederlandse Filmacademie kreeg zijn afstudeerfilm Greetings from Kropsdaminternationale erkenning. De film werd vertoond op 54 festivals, waaronder Clermont-Ferrand, Busan en Palm Springs, en won 13 prijzen, waaronder de Publieksprijs op het Warsaw International Film Festival.
In 2016 werd Joren geselecteerd als eerste Nederlandse regisseur door European Film Promotion voor “Future Frames: Ten New Directors to Follow” op het Karlovy Vary Film Festival. Zijn televisiefilm Dòstwerd via Amazon gedistribueerd en werd vertaald in 27 talen.
In 2022 maakte Joren zijn speelfilmdebuut met Zomervacht, gebaseerd op de bestseller van Jaap Robben. De film werd lovend ontvangen, won de prijs van de Nederlandse Critici en werd genomineerd voor vier Gouden Kalveren. Daarnaast won de film drie prijzen op het Translavia International Film Festival (TIFF) en de hoofdprijs op het Giffoni Film Festival. Jorens tweede speelfilm, The Nuclear Boy, wordt in de zomer van 2025 opgenomen.
Naast zijn werk als filmmaker regisseert Joren diverse commercials voor merken als ABN AMRO, Odido, KPN, bol.com en Philips. Zijn eerste campagne, When Did You Stop Caring (2016), werd genomineerd voor een San Accent Award. Zijn werk wordt internationaal vertegenwoordigd in de Franse markt door La Belle Façon.