Handelshaven
De moderne handelshaven van Delfzijl richt zich vooral op zeetransport, de chemiesector en de metaalsector. Rond de haven liggen allerlei voor de haven belangrijke bedrijven, zoals een loodsdienst, een sleepdienst, vastmakers en stuwadoors. In de afgelopen jaren lag de jaarlijkse overslag in de haven rond de 5 miljoen ton. Ook de Damsterhaven, Handelskade West en Handelskade Oost behoren tot de handelshaven van Delfzijl, maar hebben geen laad- en losfaciliteiten. In dit deel van de haven zijn vooral kleine maritieme bedrijven gevestigd.
In de buurt
-
Grote waterpoort
Grote waterpoortDelfzijl
Delfzijl is altijd kwetsbaar voor overstromingen geweest. Ook nu nog moeten de coupures in de dijk af en toe gesloten worden om het water van de stad weg te houden.ErfgoedErfgoed
-
Kleine Waterpoort
Kleine WaterpoortDelfzijl
Naast de Grote Waterpoort heeft Delfzijl ook een Kleine Waterpoort. Deze wordt ook wel De Ruyterpoort genoemd, omdat in 1665 de vloot van de West-Indische Compagnie in Delfzijl aan land kwam dankzij Michiel de Ruyter.ErfgoedErfgoed
-
Damsterdiep
DamsterdiepDelfzijl
Het Damsterdiep verbindt Delfzijl met de stad Groningen. Het deel tot aan het dorp Ten Post is de oorspronkelijke Delf. Dit deel werd al voor het jaar 1000 gegraven en stond in die tijd in open verbinding met de zee. In de 15de eeuw werd het kanaal doorgetrokken naar Groningen; een waterverbinding van groot belang voor zowel Groningen als Delfzijl. Vanaf 1650 voer er een trekschuit tussen beide plaatsen. Ook aan het begin van de 20ste eeuw was het Damsterdiep onderdeel van een belangrijke scheepvaartroute en lag het water vol met houtvlotten (boomstammen).
ErfgoedErfgoed
-
Jachthaven en Eemskanaal
Jachthaven en EemskanaalDelfzijl
De wijk Doklanden is vernoemd naar het voormalige dok in het Eemskanaal, een met sluizen afgesloten haven waar kon worden geladen en gelost zonder hinder van eb en vloed. Op de plaats van het dok ligt nu een jachthaven. Het Eemskanaal werd in de 19de eeuw gegraven en verbindt Delfzijl met de stad Groningen, net als het Damsterdiep. Met het nieuwe kanaal kreeg de binnenvaart een flinke boost. Medio 20ste eeuw werd het kanaal verbreed om het geschikt te maken voor coasters. In het Eemskanaal lag vanaf 1924 internaatschip Abel Tasman. Dit schip diende decennialang als slaapverblijf voor de leerlingen van de zeevaartschool.
ErfgoedErfgoed
-
Voormalige scheepswerven
Voormalige scheepswervenDelfzijl
Tussen het Damsterdiep en het Eemskanaal ligt de woonwijk Doklanden die hier in het begin van de jaren 90 van de vorige eeuw werd gebouwd. Voor die tijd stond het hier bol van de bedrijvigheid. Zowel aan de kant van het Damsterdiep als aan de kant van het Eemskanaal zat een scheepswerf. Ook was er een houthandel en een baggerschool.
ErfgoedErfgoed
-
B&B Oldenbosch
B&B OldenboschNansum
In de 14de eeuw wordt voor het eerst melding gemaakt van deze boerderij, maar waarschijnlijk gaat de historie nog verder terug. Het type bouw stamt namelijk uit de vroegste boerderijenbouw van Noord-Nederland.ErfgoedErfgoed, Monument, Camperstandplaats, Bed and Breakfast
-
Vrouwenbrug
VrouwenbrugAppingedam
Appingedam heeft veel smalle bruggetjes over het Damsterdiep. Eén van deze bruggen is de Vrouwenbrug, een verlengde van de Oude Kerkstraat.ErfgoedErfgoed
-
Dijkstraat met sigarenhandel Martens
Dijkstraat met sigarenhandel MartensDijkstraat
ErfgoedErfgoed