Bach bij kaarslicht op zijn 275e sterfdag

Bach bij kaarslicht op zijn 275e sterfdag maandag 28 juli 20:15

Neem alvast een kijkje

Lutherse kerk Groningen
Haddingestraat 23 Groningen
Entree €20
Kaarten via www.meer-bach.com

Programma

Bach Cello suite in G-groot Bwv 1007
Franse Ouverture in b-klein Bwv 831
Bach Cello suite in Es-groot
Viola da Gamba sonate G-dur Bwv 1021
Sinfonia Ich steh mit einem fuss im Grabe Bwv 156


Dit jaar markeert het 275e sterfjaar van Johann Sebastian Bach (1685–1750). Ter gelegenheid hiervan brengen celliste Jobine Siekman en klavecinist Robert Koolstra een programma dat enkele kernwerken uit Bachs kamermuziekrepertoire belicht.
Centraal staan twee van de zes Cellosuites – werken die tot de meest indringende en geraffineerde solocomposities voor het instrument behoren – naast repertoire voor klavecimbel en basso continuo.

Daarnaast klinkt de Franse Ouverture in b-…

Lutherse kerk Groningen
Haddingestraat 23 Groningen
Entree €20
Kaarten via www.meer-bach.com

Programma

Bach Cello suite in G-groot Bwv 1007
Franse Ouverture in b-klein Bwv 831
Bach Cello suite in Es-groot
Viola da Gamba sonate G-dur Bwv 1021
Sinfonia Ich steh mit einem fuss im Grabe Bwv 156


Dit jaar markeert het 275e sterfjaar van Johann Sebastian Bach (1685–1750). Ter gelegenheid hiervan brengen celliste Jobine Siekman en klavecinist Robert Koolstra een programma dat enkele kernwerken uit Bachs kamermuziekrepertoire belicht.
Centraal staan twee van de zes Cellosuites – werken die tot de meest indringende en geraffineerde solocomposities voor het instrument behoren – naast repertoire voor klavecimbel en basso continuo.

Daarnaast klinkt de Franse Ouverture in b-klein, deze BWV 831 werd samen met het Italiaans Concert (BWV 971) gepubliceerd als Clavier-Übung II, waarbij de twee delen elkaars tegenpolen vertegenwoordigen. Het werk opent met een Ouverture, een kenmerkend Frans genre met een langzame, majestueuze sectie gevolgd door een snellere, meer fuga-achtige sectie. Na de ouverture volgen diverse dansen, in dit werk toont Bach zijn vertrouwdheid met de Franse muziekstijl, die hij al op jonge leeftijd had leren kennen. 


De bekende Sinfonia uit cantate 156 hoeft verder geen toelichting deze avond: “Ich steh mit einem fuss im Grabe”. In plaats van met een openingskoor begint de korte Cantate 156 met een instrumentale Sinfonia waarvan u de fraaie hobomelodie zou kunnen herkennen als het langzame middendeel van het clavecimbelconcert in f-klein (BWV 1056); beide stukken zijn bewerkingen van een verloren gegaan Köthener hoboconcert; alleen vraagt Bach hier nog geen pizzicato van de strijkers, hoewel deze doodsklokken-symbolen er zeker hadden gepast.
Overzicht deelnemers


Jobine Siekman, is als getalenteerde celliste een veelgevraagd solist en kamermusicus in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Ze won zowel solistische prijzen (Nationaal Cello Concours van de Cellobiennale Amsterdam 2016) als in diverse ensembles zoals het Alkyona Quartet, Delphine Trio en het Chloé Trio.

 
Het BBC Music Magazine publiceerde in december 2020 een interview met Jobine als ‘Rising Star’. Ze won in 2019 de Mills Williams Junior Fellowship aan de Royal College of Music in Londen. Daar behaalde ze al eerder een Bachelors of Music diploma met docent Melissa Phelps, rondde haar Master of Performance studie af bij Richard Lester als Irene Hanson scholar. Voorafgaand aan haar Bachelor had ze les bij Harro Ruijsenaars, Lucia Swarts & Dmitri Ferschtman.In 2016 ontving ze de Anna Shuttleworth prijs voor haar vertolking van Bach in het Cello Concours van de Royal College of Music en werd daarna uitgenodigd om de tweede Bach Suite in het RCM Showcase concert in Wigmore Hall te spelen. Ze was meerdere malen live te horen op Radio 4 en BBC Radio 3 en verscheen op TV bij Podium Witteman als ‘Jonge Held’. In 2019 maakte ze haar debuut als solist met het Simon Bolivar Orkest in het celloconcert van Schumann gedirigeerd door Jesus Uzcategui. De celloconcerten van Haydn, Saint-Saëns en Shostakovich voerde zij ook uit als solist met orkest. Tijdens de pandemie bleef Jobine actief als uitvoerend musicus: zo nam ze voor de serie ‘In Focus’ een video op in samenwerking met de RCM Londen waarin ze Bach en moderne opdrachtcomposities vertolkte op de beroemde Amati-cellopiccolo. Vorig jaar bracht ze samen met pianist Matthew Lam haar opname uit van ‘Le Grand Tango’ van Piazzolla op alle streaming platforms, opgenomen in Abbey Road Studios in 2021. Dit seizoen speelt ze de gehele cyclus van Bach Suites in haar eigen nieuwe serie ‘Helemaal (gek op) Bach’ in Groningen. Jobine is een gepassioneerd kamermusicus en geeft met het StringWood Ensemble, het Alkyona Quartet, het Delphine Trio en het Chloé Trio regelmatig concerten in Nederland en Engeland.Hoogtepunten waren optredens in Carnegie Hall, Wigmore Hall, Cadogan Hall, Concertgebouw Amsterdam, Elgar Room in Royal Albert Hall en Tivoli Vredenburg. In juli 2022 was ze te gast bij het Canadese kamermuziekfestival ‘Music at the Sea’ waar ze vele concerten gaf. Ze is medeoprichter van het StringWood Festival in Katwijk, ook is ze als artistiek adviseur verbonden aan het Huygens Festival. In 2020 bracht het Alkyona Kwartet hun eerste digitale album uit met muziek van Janáček en het jaar daarop tourde ze door Griekenland, Nederland en Schotland (als Tunnel Trust Award Winners). Met het Chloe Trio won Jobine in 2021 de RPS Henderon Ensemble Prize en in 2022 werden ze geselecteerd als Kirckman Concert Trust Artists. Daarnaast is Jobine aanvoerder celli van het Ciconia Consort, een strijkorkest uit Den Haag en speelt ze regelmatig met het Oxford Philharmonic Orchestra. Ze beperkt zich niet tot alleen klassieke muziek, maar speelt ook in de Zuid-Amerikaanse band Quimantu en speelt barokcello.Jobine volgde masterclasses bij Gary Hoffman, Johannes Goritzki, Frans Helmerson, Torleif Thedeen, Anner Bijlsma, Tsuyoshi Tsutsumi, Gavriel Lipkind, Raphael Wallfish, Valter Dešpalj en Jircha Prchal. Het concertgebouw koos haar in 2012 uit om een masterclass van Jean-Guihen Queyras te volgen. Ze speelde op festivals zoals Ticino Musica in Zwitserland, Hvide Sande in Denemarken, Stift International Music Festival, European Chamber Music Academy in Manchester & Fiesole, De Holland Music Sessions, Schleswig-Holstein Musik Festival en Kronberg Academy cello masterclasses.Haar instrument, een cello van Lefèbvre, en stok van Fétique heeft ze in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Robert Koolstra begon zijn studie aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen (NL) bij Jacques Ogg, Johan Hofmann en Theo Jellema.Hierna specialiseerde hij zich verder in Oude Muziek aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen (GB) bij Carole Cerasi.
Hij is continuospeler in verschillende ensembles en trad op in Europa, Azië en Noord-Amerika.


Als solist geeft hij recitals op zowel orgel als klavecimbel, en in die hoedanigheid werd zijn werk opgenomen op radio en televisie.
Momenteel is hij artistiek adviseur en continuospeler van het barokorkest van het Groningse Luthers Bach Ensemble.
Hij werkte samen met musici en dirigenten als Jos van Veldhoven, Ton Koopman, Rachel Podger, Peter Dijkstra. In 2008 en 2009 was Koolstra hoofd van de afdeling Klassieke Muziek aan het Conservatorium van Chennai (India), waar hij werd uitgenodigd door tweevoudig Oscarwinnaar A.R. Rahman. Daar gaf hij hoofdvakken en gaf vervolgens les in Montreal (Canada), waar hij actief was als kamermusicus. In 2017 publiceerde hij een nieuwe reconstructie van Bach's Markus Passion (1744), deze word wereldwijd uitgevoerd (o.a. Verenigde Staten, Hong Kong, Canada, Melbourne). De partituur en partijen zijn beschikbaar via het International Music Score Library Project (IMSLP).In 2018 richtte hij de stichting Meerbach op, die zich inzet voor de promotie van het muziekinstrument klavecimbel en oude muziek. Momenteel werkt hij aan een concertreeks waarin alle klavecimbelwerken van Bach worden uitgevoerd in kleine kerken op het platteland. Met deze stichting heeft hij de afgelopen jaren vele bijzondere klavecimbelprojecten georganiseerd, zoals de Bachconcerten voor 1 & 2 klavecimbels evenals de concerten voor 3 & 4 klavecimbels en de complete Pièces de clavecin en concerts van Rameau en alle obligate werken voor klavecimbel van Telemann.

Wanneer

  • Maandag 28 juli 2025 20.00 - 22.00 uur

Prijzen

  • € 20,00

Mis niets uit Groningen

Maandelijks de leukste tips voor Groningen in je inbox? Schrijf je hieronder in voor de Groningen nieuwsbrief