
Steenhouwerij H. Prummel
Oorspronkelijk werd de Steenhouwerij in 1897 gebouwd als een stoomzuivelfabriek. In 1915 werd de schoorsteen erbij gebouwd. Toen de zuivelfabriek in 1923 failliet ging werd het pand overgenomen door H. Prummel.
Neem alvast een kijkje
-
Bekijk alle media
-
-
In 1924 begon hij hier een stukadoor/granito en kunststeenbedrijf. Het opschrift op de voorgevel stamt ook uit die tijd: ‘Firma H.Prummel stucadoor- granitosteenwerken.’ Aan de achterkant van de fabriek liet Prummel een nieuwe houten kapschuur bouwen voor zijn kalkblusserij. Van de oude zuivelfabriek bleef alleen de boterkelder met een gewelfd plafond bewaard. Tegenwoordig wordt het pand gebruikt als (particuliere) opslagruimte.
In de buurt
-
Borstelfabriek Fa. Kuik
Borstelfabriek Fa. KuikWildervank
De tekst op de gevelstenen laat geen twijfel: in deze fabriek werden vroeger borstels gefabriceerd.ArchitectuurArchitectuur
-
K&J Wilkensbrug
K&J WilkensbrugVeendam
OPHAALBRUG over het Oosterdiep, die toegang verleent tot de voormalige houthandel K. en J. Wilkens.ArchitectuurArchitectuur
-
Turfcentrale Veendam
Turfcentrale VeendamVeendam
De Turfcentrale uit 1901, aan de Molenstreek in Veendam is een voormalige electriciteitscentrale. Tot na de tweede wereldoorlog werd hier op turf gestookt. Sind 2010 krijgt dit sfeervolle gebouw een tweede leven als broedplaats voor de kunstArchitectuurArchitectuur
-
Gemeentehuis Veendam
Gemeentehuis VeendamVeendam
Het oudste gedeelte van het gemeentehuis in Veendam is gebouwd in 1878. In 1913 is het pand ingrijpend verbouwd en vergroot aan de hand van een ontwerp van architect J. Stuivinga uit Zeist.ArchitectuurArchitectuur
-
Stationsgebouw NOLS Veendam
Stationsgebouw NOLS VeendamVeendam
Tussen 1901 en 1910 legde de Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS) een spoorlijn aan van Zwolle naar Delfzijl. De spoorlijn had zijtakken naar Almelo, Coevorden, Assen en Laarwald in Duitsland.ArchitectuurArchitectuur
-
Postkantoor Veendam
Postkantoor VeendamVeendam
Het postkantoor van Veendam werd tussen 1901 en 1903 gebouwd door rijksbouwmeester Cornelis Hendrik Peters (1847-1932). De stijl werd door Peters voor meerdere postkantoren gebruikt en wordt ook wel de 'postkantorengotiek' genoemd.ArchitectuurArchitectuur
-
Voormalig St. Bonifatius School
Voormalig St. Bonifatius SchoolNieuwe Pekela
Rooms-Katholiek Schoolgebouw, genaamd St. Bonifatiusschool, gebouwd in 1931 in opdracht van het R.K. kerkbestuur van de Heilige Bonifacius.ArchitectuurArchitectuur, Monument
-
Schakelstation
SchakelstationNieuwe Pekela
Dit Schakelstation is ontworpen in 1936 door Ingenieur. J.H. Timmer in opdracht van het Provinciaal Electriciteitsbedrijf te Groningen. Aannemer bij de bouw was R. Bloem uit Wildervank.ArchitectuurArchitectuur
-
Nooitgedacht Houtzagerij
Nooitgedacht HoutzagerijNieuwe Pekela
De houtzagerij werd opgetrokken omstreeks 1888 in hout en rode baksteen (Ambachtelijk-traditionele stijl).ArchitectuurArchitectuur
-
Voormalige marechausseekazerne Nieuwe Pekela
Voormalige marechausseekazerne Nieuwe PekelaNieuwe Pekela
Marechausseekazerne met aangebouwde schuren op U-vormige plattegrond ontworpen in 1936 door gemeente-architect J. Tuinhof in een regionale variant van de Amsterdamse Schoolstijl.ArchitectuurArchitectuur
-
Sluiswachterwoning met schutsluis
Sluiswachterwoning met schutsluisNieuwe Pekela
Dankzij de schutsluis in het Pekelerhoofddiep konden boten door het diep varen, ondanks het verschil in hoogte van het water. In 1898 werd bij de schutsluis een woning gebouwd voor de sluiswachter.ArchitectuurArchitectuur
-
Voormalig gemeentehuis Nieuwe Pekela
Voormalig gemeentehuis Nieuwe PekelaNieuwe Pekela
In 1938 werd begonnen met de bouw van een nieuw gemeentehuis in Nieuwe Pekela. Het ontwerp, een typisch voorbeeld van Interbellum-architectuur, werd gemaakt door gemeentearchitect J. Tuinhof.ArchitectuurArchitectuur
-
Boerderijen Meeden
Boerderijen MeedenMeeden
Het dorp Meeden is gebouwd op een zandrug op de grens tussen de Veenkoloniën en het Oldambt. De ligging van het dorp was erg gunstig: vlakbij de kanalen van de veenkoloniën en aan de Oude Heerweg (van Groningen naar Münster).ArchitectuurArchitectuur
-
Sluiswachterswoning
SluiswachterswoningKiel-Windeweer
Oorspronkelijk was het Kielsterdiep (een zijkanaal van het Winschoterdiep) de belangrijkste transportroute van en naar Kiel-Windeweer.ArchitectuurArchitectuur