Keti Koti
Op zaterdag 4 juli vindt van 13.00 tot 18.00 uur op het plein voor het Huis van Cultuur en Bestuur in Hoogezand het Keti Koti Festival in Midden-Groningen plaats. Binnen is er een informatief programma met lezingen, films en poëzie. Bovendien zijn er workshops, kinderactiviteiten en een expositie. Buiten is er een feestelijk programma met een markt, eten, muziek- en dansoptredens. Keti Koti is een dag voor iedereen, dus iedereen is van harte welkom!
Programma 4 juli
Het informatieve deel van het programma vindt binnen plaats. Het bestaat onder andere uit een lezing door Reggie Baay over slavernij en kolonialisme. Ook zal er een film over West-Papoea vertoond worden. Verder zijn er dichters uit verschillende culturen en workshops djembé, tifa en salsa. Voor kinderen zijn er knutselactiviteiten en voorleesmomenten over de spin Anansi.
Buiten op he…
Op zaterdag 4 juli vindt van 13.00 tot 18.00 uur op het plein voor het Huis van Cultuur en Bestuur in Hoogezand het Keti Koti Festival in Midden-Groningen plaats. Binnen is er een informatief programma met lezingen, films en poëzie. Bovendien zijn er workshops, kinderactiviteiten en een expositie. Buiten is er een feestelijk programma met een markt, eten, muziek- en dansoptredens. Keti Koti is een dag voor iedereen, dus iedereen is van harte welkom!
Programma 4 juli
Het informatieve deel van het programma vindt binnen plaats. Het bestaat onder andere uit een lezing door Reggie Baay over slavernij en kolonialisme. Ook zal er een film over West-Papoea vertoond worden. Verder zijn er dichters uit verschillende culturen en workshops djembé, tifa en salsa. Voor kinderen zijn er knutselactiviteiten en voorleesmomenten over de spin Anansi.
Buiten op het plein is er een feestelijk programma met een uitgebreide markt. Een greep uit het programma op het buitenpodium: de bands Combo Caribe, Groove Ally, Himalay Music, Johnny House Band, Musical Youth. Verder is er een Indonesisch dansoptreden van De Pauw en de Javaanse poco poco dans.
Informatieve markt op 1 juli
Voorafgaand aan het festival is er op woensdag 1 juli, de dag waarop in 1863 de slavernij in Suriname en op de Nederlandse Antillen wettelijk werd afgeschaft, van 15.00 tot 18.00 uur een informatieve markt in de Foyer van het Huis van Cultuur en Bestuur. Deze markt wordt georganiseerd door alle aangesloten gemeenschappen: de Surinaamse gemeenschappen — waaronder de Creoolse, Hindostaanse en Javaanse — de Antilliaanse gemeenschap en de Molukse gemeenschap. Iedereen is van harte welkom. Er is een proeverij van hapjes uit de diverse culturen en de Johnny House Band sluit de woensdagmiddag feestelijk af.
Wat is Keti-Koti?
Keti-Koti is een belangrijke uitdrukking in het Sranantongo, dat door veel Surinamers gesproken wordt. In het Nederlands betekent het ‘De ketenen zijn gebroken’. In het Papiamentu, dat door veel Antillianen gesproken wordt, is dat ‘Kibra Kadena’. Op de bovenwindse eilanden staat 1 juli bekend als Emancipatiedag. Op steeds meer plekken in Nederland wordt de afschaffing van de slavernij gevierd, zo ook in Midden-Groningen.
Keti-Koti in Midden-Groningen
Keti-Koti Midden-Groningen vindt dit jaar opnieuw plaats. Het evenement kwam in 2022 tot stand na een motie van GroenLinks, nu PRO, die destijds door de gemeenteraad van Midden-Groningen werd aangenomen, en wordt georganiseerd door Stichting Pittig Gekruid samen met de verschillende culturele gemeenschappen in Midden-Groningen. Daarnaast leveren verschillende maatschappelijke partners een bijdrage aan het festival.
Het uitgangspunt van Keti-Koti Midden-Groningen is tweeledig. Enerzijds staat de dag in het teken van herdenken. Anderzijds staat de dag in het teken van vieren. Bewustwording is hierin een rode draad: bewustwording over het koloniale verleden en de manier waarop dit vandaag de dag nog steeds doorwerkt, maar ook bewustwording over de diversiteit aan culturen en gemeenschappen die Midden-Groningen rijk is.
Wanneer
- Woensdag 1 juli 2026 15.00 - 18.00 uur