
Voormalig Stationsgebouw
Dit voormalige stationsgebouw werd ontwerpen door architect K.H. van Brederode en werd geopend op 1 mei 1868.
Neem alvast een kijkje
-
Bekijk alle media
-
-
Dit voormalige stationsgebouw werd ontwerpen door architect K.H. van Brederode en werd geopend op 1 mei 1868. Hoewel het is gebouwd als treinstation voor Scheemda, ligt het eigenlijk in Eexta. Het gebouw ligt aan de spoorlijn van Groningen naar Bad Nieuweschans en Duitsland. Een spoorlijn die ooit werd aangelegd als onderdeel van Staatslijn B, de spoorlijn tussen Harlingen en Nieuweschans. Het gebouw wordt inmiddels niet meer gebruikt als stationsgebouw, maar als woning en kantoor.
In de buurt
-
Strokartonfabriek De Toekomst
Strokartonfabriek De ToekomstScheemda
Tot 1968 werd hier strokarton geproduceerd. Daarna is het complex lange tijd gebruikt om machines op de knappen en te verhandelen. Na jarenlange leegstand is De Toekomst nu teruggebracht in oude staat.ArchitectuurArchitectuur
-
Luchtwacht-Observatietoren
Luchtwacht-ObservatietorenTranendal
Deze luchtwachttoren is een overblijfsel uit de Koude Oorlog. In de jaren vijftig was er nog geen goede radarapparatuur om laagvliegende vliegtuigen waar te nemen.ArchitectuurArchitectuur
-
Sociëteitsgebouw De Harmonie
Sociëteitsgebouw De HarmonieWinschoten
Sociëteitsgebouw de Harmonie in Winschoten is gebouwd in een eclectische stijl. Voordat dit gebouw een sociëteit werd, was het een hotel.ArchitectuurArchitectuur
-
Synagoge Winschoten
Synagoge WinschotenWinschoten
Twee van de opvallendste kenmerken van het gebouw zijn de indrukwekkende neoklassieke gevel en het gebruik van rode Groninger bakstenen. Aan de buitenkant is van dit laatste overigens niets te zien.ArchitectuurArchitectuur, Kerk
-
Stationsgebouw Winschoten
Stationsgebouw WinschotenWinschoten
Het station in Winschoten is gebouwd als het middelgrote type SS “derde klasse”. Van dit type werden er destijds acht gebouwd, waarvan er nog vier over zijn.ArchitectuurArchitectuur
-
Boerderijen Meeden
Boerderijen MeedenMeeden
Het dorp Meeden is gebouwd op een zandrug op de grens tussen de Veenkoloniën en het Oldambt. De ligging van het dorp was erg gunstig: vlakbij de kanalen van de veenkoloniën en aan de Oude Heerweg (van Groningen naar Münster).ArchitectuurArchitectuur
-
Voormalige sarrieshut
Voormalige sarrieshutOostwold
In de provincie Groningen staan nog zes van deze sarriehutten. Ook in het Friese Beesterzwaag is er nog een bewaard gebleven. In de rest van het land kwamen sarrieshutten niet voor.ArchitectuurArchitectuur
-
Watertoren Oude Pekela
Watertoren Oude PekelaOude Pekela
De watertoren in Oude Pekela is gerealiseerd in 1938. Het is een ontwerp van ingenieur H.F Mertens. Hij ontwierp meerdere watertorens, waaronder die in Bilthoven, Soest en Stadskanaal.ArchitectuurArchitectuur, Monument
-
Villa Elsa
Villa ElsaOude Pekela
VILLA, genaamd Villa Elsa, gebouwd in 1906 in opdracht van W. Dethmers sr. (handelaar) in een Overgangsarchitectuur waarin Art Nouveau elementen zijn te herkennen.ArchitectuurArchitectuur
-
Unionbrug
UnionbrugOude Pekela
IJzeren Ophaalbrug, genaamd Unionbrug, gebouwd in 1947 in opdracht van de Coöperatieve Cartonfabriek `Union' G.A.. De brug kwam in de plaats van een oude draaibrug, die door oorlogshandelingen was vernield.ArchitectuurArchitectuur
-
Oldambtster boerderij
Oldambtster boerderijFinsterwolde
Aan de Goldhoorn in Finsterwolde staat een oude typisch Oldambtster boerderij uit het jaar 1857. Bij dit boerderijtype zijn het woonhuis en de schuur in elkaar verlengde gebouwd.ArchitectuurArchitectuur
-
Postkantoor Oude Pekela
Postkantoor Oude PekelaOude Pekela
Als rijksbouwmeester ontwierp Cornelis Hendrik Peters (1847-1932) tientallen postkantoren, waaronder die in Amsterdam en aan de Groningse Munnekeholm. Ook dit gebouw aan de Feiko Clockstraat in Oude Pekela, is van zijn hand (1898).ArchitectuurArchitectuur
-
Postkantoor Veendam
Postkantoor VeendamVeendam
Het postkantoor van Veendam werd tussen 1901 en 1903 gebouwd door rijksbouwmeester Cornelis Hendrik Peters (1847-1932). De stijl werd door Peters voor meerdere postkantoren gebruikt en wordt ook wel de 'postkantorengotiek' genoemd.ArchitectuurArchitectuur
-
Stationsgebouw NOLS Veendam
Stationsgebouw NOLS VeendamVeendam
Tussen 1901 en 1910 legde de Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS) een spoorlijn aan van Zwolle naar Delfzijl. De spoorlijn had zijtakken naar Almelo, Coevorden, Assen en Laarwald in Duitsland.ArchitectuurArchitectuur
-
Turfcentrale Veendam
Turfcentrale VeendamVeendam
De Turfcentrale uit 1901, aan de Molenstreek in Veendam is een voormalige electriciteitscentrale. Tot na de tweede wereldoorlog werd hier op turf gestookt. Sind 2010 krijgt dit sfeervolle gebouw een tweede leven als broedplaats voor de kunstArchitectuurArchitectuur