Sorry, deze activiteit is niet meer beschikbaar

DIEHELEDING - WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR

‘All my life I’ve been different things to different people’, zei hiphop-icoon Tupac Amaru Shakur (1971-1996). Tupac vond zichzelf steeds opnieuw uit. Maar wie was hij echt? Activist, muzieklegende, veroordeeld sex offender, acteur, dichter, marketingmachine of held? Of hangt wie hij was af van wie er naar hem kijkt? In een moordend raptempo fileert hiphopcollectief DIEHELEDING onze neiging tot hokjesdenken aan de hand van the biggest story of them all: het grillige levensverhaal van rapper Tupac Shakur.

In WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR doet theatercollectief DIEHELEDING een poging het mysteri…

‘All my life I’ve been different things to different people’, zei hiphop-icoon Tupac Amaru Shakur (1971-1996). Tupac vond zichzelf steeds opnieuw uit. Maar wie was hij echt? Activist, muzieklegende, veroordeeld sex offender, acteur, dichter, marketingmachine of held? Of hangt wie hij was af van wie er naar hem kijkt? In een moordend raptempo fileert hiphopcollectief DIEHELEDING onze neiging tot hokjesdenken aan de hand van the biggest story of them all: het grillige levensverhaal van rapper Tupac Shakur.

In WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR doet theatercollectief DIEHELEDING een poging het mysterie Tupac in een persoon te vatten. Een poging gedoemd te mislukken, want ongemakkelijke vragen en nog ongemakkelijkere antwoorden leggen het maakproces plat. Kunnen ze, als Nederlands hiphopcollectief, zich dit Afro-Amerikaans muziekgenre en het levensverhaal van hun held eigenlijk wel toe-eigenen? En hoe zit het met de rolverdeling? Wie moet of mag Tupac spelen? Of zijn moeder Black Panther Afeni? Platenbaas Suge Knight? Wat mag wel en wat mag niet? En wie bepaalt dat?

In de pers "Wie een traditionele biografische voorstelling verwacht komt bij WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR bedrogen uit. De vier acteurs praten vooral over wie de legendarische rapper moet, kan en mag vertolken. En dat is, mede door de geweldige dialogen, waarschijnlijk een stuk spannender." - Het Parool

"DIEHELEDING's nieuwe voorstelling WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR gaat evenveel over Tupac als over onszelf." - Haarlems Dagblad

CAST en CREATIVE CREW WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR wordt gemaakt en gespeeld door DIEHELEDING’s vaste kern Merel Pauw en Steven Ivo, aangevuld met acteurs Femi van Elshuis en Ousmane Bangura. Jip Vuik van DIEHELEDING regisseert de voorstelling. WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR is een coproductie van DIEHELEDING en Urban Myth. Jörgen Tjon A Fong, is vanuit Urban Myth artistiek adviseur. De dramaturgie is in handen van Sara Bergen van Urban Myth.

DIEHELEDING DIEHELEDING is een muziektheatercollectief dat gelooft in de kracht van verschillen. Het collectief bestaat ieder project uit mensen die nooit hetzelfde voelen of denken en vanuit dat uitgangspunt maken zij theater. De meerstemmigheid als stem, omdat zij geloven dat alleen dat een waarachtige representatie van de mens is. DIEHELEDING maakt voorstellingen met rap en schrijft daarbij originele teksten en produceert eigen muziek. De voorstellingen staan altijd met één been in de (theater)geschiedenis en een ander been in de hedendaagse (muziek)cultuur.

Mis niets uit Groningen

Maandelijks de leukste tips voor Groningen in je inbox? Schrijf je hieronder in voor de Groningen nieuwsbrief