Welkom in de Slochter vrijstaat

De fietsroute 'Welkom in de Slochter Vrijstaat' neemt je mee naar een verzonnen geschiedenis in de jaren '80. De route hoort bij het boek ‘In de Slochter Vrijstaat’. Je kunt twee lussen fietsen van ieder ca. 36 km.

Recreatief 73.0 km

Beschrijving

Startpunt: Slochter Ae
Navigeer naar startpunt

De route bestaat uit twee lussen.

Route A

• Afstand: 32,8 km
  • Nummer op Route.nl: 4288622
  • Startpunt: parkeerplaats bij Meubelhallen Kolham (Knijpslaan 182 in Kolham) of daartegenover bij de viskraam
  • Pauzetips: Ecomotion en Rustpunt JoMilly Vintage Kolham, Rustpunt De Ei-Halte Sappemeer, Restaurant De Stenen BoogRestaurant De BoerderijPannenkoekenschip De Volharding en Rustpunt Slochteren Slochteren
  • Fietsknooppunten: 33 - 9 - 14 - 48 - 12 - 71 - 31 - 87 - 46 - 39 - 36
  • Grotendeels volgt de route bovenstaande fietsknooppunten, maar op een paar punten wijkt het af:

• Fiets vanaf de parkeerplaats bij de Meubelhallen Kolham via de Knijpslaan onder de snelweg door tot aan het fietspad langs Rijksweg West. Sla linksaf en sla bij de rotonde bij de Knijpsbrug linksaf. Fiets opnieuw onder de snelweg door en sla voor de P&R rechtsaf Rijksweg Oost in
    • Sla 700 meter na de schuur van boer Boon linksaf de Verlengde Winkelhoek in en fiets verder over het Achterdiep tot knooppunt 33
    • Fiets na knooppunt 14 bij de T-splitsing min of meer rechtdoor de Baggerputten in. Fietsen is hier toegestaan, al staat het op de bordjes niet aangegeven. Ga voor het huis linksaf, aan het eind van het pad rechtsaf en fiets via de Stichtinglaan naar de Hoofdweg
    •  Ga na knooppunt 87 bij de Slochtermeenteweg linksaf en vervolgens rechtsaf door Denemarken tot aan het Slochterdiep
    • Fiets na knooppunt 46 vanaf de Groenedijk bij Molen de Ruiten rechtsaf de Kooiweg in en ga bij de splitsing linksaf het fietspad op
    • Sla bij knooppunt 36 linksaf de Hoofdweg op en ga voor de Provincialeweg rechtsaf de Knijpslaan in tot aan het startpunt

Route B

• Fiets na knooppunt 41 bij de kruising linksaf de Woudbloemlaan op. Hou bij de splitsing bij de entree van het dorp rechts aan. Fiets door tot aan de Scharmer Ae en sla linksaf
  • Sla na knooppunt 15 bij de kruising fietspad – Slochtermeenteweg linksaf tot knooppunt 13
Eindpunt: Slochter Ae
Navigeer naar eindpunt

Neem alvast een kijkje

De fietsroute 'Welkom in de Slochter Vrijstaat' neemt je mee naar de jaren '80. De route hoort bij het boek ‘In de Slochter Vrijstaat’, dat beschrijft hoe het in de gemeente Slochteren was gelopen als in de jaren '60 een onafhankelijke staat was uitgeroepen, waar alle gasinkomsten werden gehouden. Al fietsend bezichtig je dit ‘kleinste en rijkste land’ ter wereld waar alle boerderijen mooi gerestaureerd zijn en wolkenkrabbers tot aan de hemel reiken. Onderweg zijn luisterfragmenten te horen van journaliste Jutta Koolhof (alias van Auke Hulst), die de vrijstaat in 1984 bezocht en er in haar boek In de Slochter Vrijstaat verslag van deed. Langs de route staan afbeeldingen van onder meer de 'Slag bij de Knijpsbrug' en het prachtige nationaal park 'Het Ruige Land'. Zo beland je in een geschiedenis waarin alles net even anders is gelopen …

De route gaat door het mooie Slochteren, 't Roegwold en de omliggende dorpen. Laat je verbeelding de vrije loop en fiets langs fraai gerestaureerd erfgoed en futuristische hoogbouw door een natuurrijk agrarisch landschap waarin de ruilverkaveling nooit heeft plaatsgevonden en nu en dan een luxe Jaguar met chauffeur voorbij zoeft …

'Welkom in de Slochter vrijstaat' is een samenwerking tussen Noorderlicht en Ontdek Midden-Groningen.

Kenmerken

Tocht/Route

• Toelichting startpunt: Er kan overal langs de route gestart worden.
  • Naam beheerder: Ontdek Midden-Groningen

• Toerfiets Ja

Ook leuk om te doen

Mis niets uit Groningen

Maandelijks de leukste tips voor Groningen in je inbox? Schrijf je hieronder in voor de Groningen nieuwsbrief